כיצד ניתן למצוא פריט בקסם?
האם בקסם נמצא את כל סוגי המסמכים: ספרים, מאמרים, כתבי עת, חומרי מולטימדיה ועוד?
קסם מכיל את כל סוגי החומר: ספרים, ספרים אלקטרוניים, כתבי עת, כתבי עת אלקטרוניים, סרטים, כלי מחקר, תזות ותזות אלקטרוניות.
הצלמית (אייקון) ליד הפריט מציינת את סוג החומר: ספר, ספר אלקטרוני, כתב עת, תזה, כלי מחקר.
ההסברים הבאים חלים על כל סוגי החומר:
כיצד ניתן למצוא פריט לפי כותר או שם המחבר/מחברים?
נכנסים לקסם, מתחברים בצידו שמאלי העליון של המסך לחשבון המשתמש באמצעות שם משתמש וסיסמה בהם הנכם משתמשים לצורך גישה לתחנת המידע האישית. רושמים מילת חיפוש ובוחרים בתפריט הנפתח את מרחב החיפוש המתאים לפי סוג החומר המבוקש (“חיפוש כולל” לכל סוגי החומר או “ספרים ועוד” לספרים, סרטים, כלי מחקר או “מאמרים”).
ניתן להגביל את מילות החיפוש לכותר או למחבר.
ניתן לראות מיקום של פריט פיזי בספריה תחת “נמצא ב-…” או ע”י לחיצה על שם הפרסום ושם לראות את “מיקום הפריט”
“גישה מקוונת” רשום כאשר יש גישה מקוונת לפריט בטקסט מלא.
כיצד ניתן למצוא פריטים בנושא מסוים?
נכנסים לקסם, מתחברים בצידו שמאלי העליון של המסך לחשבון המשתמש. רושמים מילות חיפוש ובוחרים בתפריט הנפתח את מרחב החיפוש התואם את סוג החומר המבוקש ( “חיפוש כולל” לכל סוגי החומר, “ספרים ועוד” או “מאמרים”).
רצוי ל”מקד את תוצאות החיפוש” בצד השמאלי של מסך התוצאות. ניתן לסנן לפי נושא. לחיצה על “הצג עוד” תציג נושאים נוספים. אפשרי לסמן יותר מנושא אחד ע”י לחיצה על הריבוע מימין לנושאים. לוחצים על “החלת מסננים”.
כיצד לחפש חומר בשפה מסוימת?
ניתן לסנן לשפה הרצויה בצידו השמאלי של מסך תחת “מקד את התוצאות שלך” => “שפה”.
כיצד ניתן לצמצם את החיפוש לשנה/שנים?
את תוצאות החיפוש ניתן לסנן לשנים מסוימות בצידו השמאלי של המסך תחת “מקד את התוצאות שלך” => “שנת פרסום”. רושמים את שנות הפרסום מ- ועד ולוחצים על “צמצם” או מסמנים את הריבוע מימין לטווח השנים ובתחתית המסך לוחצים על “החלת מסננים”.
כיצד ניתן למצוא פרק אחד מתוך ספר?
פרקים מתוך קבצים ערוכים יש לחפש לפי שם הספר ולא לפי שם הפרק/מאמר או מחבר הפרק/ מאמר.
כיצד ניתן למצוא שאלונים וכלי מחקר, סרטים או תזות ועבודות גמר?
כיצד ניתן למצוא שאלונים וכלי מחקר?
נכנסים לקסם. מתחברים לחשבון המשתמש בצדו השמאלי. רושמים מילות חיפוש ובוחרים את מרחב החיפוש “ספרים ועוד”.
ממקדים את החיפוש מצד שמאל תחת “מקד את התוצאות שלך” בסוג החומר: “כלי מחקר”.
לא מצאתם כלי מחקר? ניתן לחזור על החיפוש ב”חיפוש כולל”. יופיעו כלי מחקר שמקורם במכון הנרייטה סאלד. ניתן להזמין שאלונים אלה באמצעות השאלה בין ספריתית.
כיצד מוצאים תזות מאוניברסיטאות אחרות?
ניתן לחפש תזות בקטלוג המאוחד:
באתר הספריה בוחרים בתפריט הימני ב”כלי חיפוש” ושם בוחרים “ספריות אחרות”.
בקטלוג המאוחד תוכלו למצוא עבודות גמר ממרבית המוסדות האקדמיים בארץ.
ניתן גם מתוך להגיע לקטלוג המאוחד מתוך קסם, לבחור ב”ספריות נוספות” בסרגל העליון באמצע.
כיצד ניתן למצוא כתב עת או עתון יומי?
כיצד ניתן למצוא כתבי עת בקסם?
נכנסים לקסם: רושמים את שם כתב העת. בוחרים ב”חיפוש ספרים, ספרים אלקטרוניים ועוד”.
לאחר קבלת התוצאות ניתן לסנן לפי סוג החומר בצד שמאל של המסך תחת “מקד את התוצאות שלך” ובוחרים בסוג החומר “כתבי עת”.
כיצד ניתן למצוא עתונות יומית (מיקרופילם)?
נכנסים לקסם ורושמים את שם העתון. בוחרים את מרחב החיפוש “ספרים, ספרים אלקטרוניים ועוד”.
ניתן לסנן את התוצאות במצד שמאל של המסך ב”מקד את התוצאות שלך” בסוג החומר: “כתבי עת”.
עתונים יומיים נמצאים אצלנו בפורמט ממוזער (מיקרופילם).
מיקרופילם
אוסף הזיעורים הכולל עתונות יומית בעברית בצורת מיקרופילם, נמצא באולם 3 בקומה א’.
הקריאה בפרסומים השונים וצילום המסמכים נעשים במקום באמצעות מכשיר הקורא מיקרופילם.
ניתן לצלם באמצעות מצלמה דיגיטלית/טלפון בכל אחד מקוראי המיקרופילם. יש להקפיד שהכתבה מספיק ברורה לפני שמצלמים.
כיצד ניתן למצוא מאמר
כיצד ניתן למצוא מאמר בקסם?
נכנסים לקסם. מתחברים לחשבון המשתמש לפי פרטי תחנת המידע האישית לסטודנט. רושמים מילות חיפוש ובוחרים את מרחב החיפוש “מאמרים“.
במידה והמאמר לא נמצא, מומלץ לרשום את שם כתב העת בו פורסם המאמר ואז לבחור את מרחב החיפוש “ספרים, ספרים אלקטרוניים ועוד“.
בכתב העת האלקטרוני או בדפוס ניתן לאתר את המאמר לפי שנת הפרסום, מספר הכרך, מספר הגיליון והעמודים.
כיצד ניתן למצוא מאמר מרשימת קריאה (סילבוס) של מרצה?
נכנסים מאתר הספריה לעמ”ק – עולם מקורות קריאה לקורסים. מזדהים באמצעות מספר זהות והסיסמה של מנהל תלמידים כפי שנכנסים לתחנת המידע לסטודנט.
מצד ימין תחת “חיפוש רשומות” יש לחפש תחילה את הקורס לפי המרצה, הקורס, ומומלץ ביותר לפי קוד הקורס. היכנסו לקורס על לחיצה עליו. לחצו על “הוסף” כדי שבכל כניסה הקורס הזה יופיע ברשימות הקריאה שלך. עברו על השיעורים ומצאו את פריט הקריאה שנתבקשתם לקרוא. כאשר כתוב ליד הפריט “בדקו זמינות” – הפריט מקוון וניתן ללחוץ על קישור ולהגיע לפריט. אם הפריט הוא פיזי יופיע מספר המדף שלו בספריה.
כיצד ניתן למצוא מאמר בטקסט מלא בגוגל סקולר?
כדי להגיע בגוגל סקולר לטקסט המלא של מאמר שהספריה מנויה עליה עקוב אחר ההוראות גוגל סקולר מחוץ למכללה.
כיצד מזהים חומר אקדמי-מחקרי או שפיט?
כיצד מזהים כתב-עת אקדמי?
כתבי-עת אקדמיים מתמקדים בנושא אחד ולרוב מוצאים לאור ע”י ארגון, מכון מחקר אקדמי או מקצועי, אוניברסיטה או מכללה.
המאמרים נכתבים ע”י חוקרים ומומחים בתחומם. ההשתייכות האקדמית שלהם רשומה ליד שמם.
לכתבי העת יש מערכת של עורכים שהם מומחים בתחום.
המאמרים מכילים סימוכין והפניות למקורות המוזכרים במאמר. ההפניות רשומות בהערות שוליים בתחתית העמוד או ברשימה ביבליוגרפית בסוף המאמר.
כתבי עת אקדמיים נקראים באנגלית Scholarly.
כיצד מזהים מאמר מחקרי?
מאמר מחקרי מציג את התוצאות של מחקר שנערך ע”י המחברים.
מאמר מחקרי מורכב מחלקים כמו: תקציר, מבוא, שיטה, דיון, הצגת מסקנות וסיכום.
מהו ההבדל בין מאמר אקדמי ומאמר מחקרי?
כתב עת אקדמי עשוי להכיל גם פרסומים שאינם מאמרים מחקריים כמו מאמרי סקירה: מאמרים שהסוקרים מחקרים שפורסמו במאמרים אחרים, מכתבים למערכת, בקורת על ספר, תגובות קוראים למאמרים מגיליון קודם וכדומה.
מהו המבנה של מאמר אקדמי?
לחצו כאן כדי לראות את המבנה של מאמר אקדמי
דף זה הינו תרגום The Anatomy of a scholarly article שנכתב ע”י אנדריאס אורפניידס בספריית אוניברסיטת צפון-קרוליינה (NCSU).
הגרסה העברית בחסות ספריית יונס וסוראיה נזריאן, אוניברסיטת חיפה.
מהו מאמר שפיט Peer reviewed?
כתבי עת שפיטים הם כתבי עת שיש להם מערכת עורכים המקבלים את המאמרים ומעבירים אותם לידי מומחים בתחום השופטים אם המאמר ראוי להתקבל לכתב העת. הם בודקים את ההנחות, שיטת המחקר, התוקף והמהימנות של כלי המחקר והאם התוצאות סבירות ומתקבלות על הדעת. בדרך זו אנו מבטיחים את איכות המאמרים שאנו משתמשים בהם.
מאמרים שפיטים נקראים באנגלית Peer reviewed journals, Refereed.
כתב עת שפיט עשוי להכיל גם פרסומים שאינם מאמרים מחקריים כמו מאמרי סקירה: מאמרים שהסוקרים מחקרים שפורסמו במאמרים אחרים, מכתבים למערכת, בקורת על ספר, תגובות קוראים למאמרים מגיליון קודם וכדומה.
כיצד מחפשים מאמרים במאגרי מידע
כיצד מגיעים למאגרי מידע?
הגישה למאגרי מידע הינה מתוך אתר הספריה.
למאמרים בעברית: בחרו תחת “כלי חיפוש” את “מאגרי מכון סאלד”
לחיפוש במאגרי מידע נוספים:
בחרו “מאמרים, מאגרי מידע”.
אפשר לבחור מאגרי מידע מומלצים לפי החוג או לרשום את שם המאגר בחיפוש.
מאגרים יחודיים ומומלצים לכל תחום מסומנים.
כיצד מחפשים מאמרים במאגר מידע?
הקלידו את הנושא המבוקש כמילת-מפתח או בחרו מהנושאים המוצעים במאגר המידע.
ניתן להגביל את החיפוש לפי שפה, סוג מסמך, שנת הוצאה ופרמטרים אחרים.
ישנם מאגרי מידע המאפשרים להגביל את החיפוש לכתבי-עת אקדמיים מחקריים ושפיטים,
באנגלית כתבי עת אקדמיים ושפיטים מכונים: Scholarly, Peer-reviewed, Refereed
כיצד ניתן להשיג מאמר שתקצירו מופיע במאגר מידע ללא טקסט מלא?
מחפשים מאמרים במאגר המידע. ליד המאמר שבחרת לוחצים על Emek Yezreel Full Text עם סמל הברושים של המכללה. אם המאמר נגיש בטקסט מלא במאגר אחר שעליו הספריה מנויה, יופיע קישור לטקסט המלא.
מה ההבדל בין חיפוש במשאבי הספריה לבין חיפוש במנוע חיפוש חופשי באינטרנט?
מנועי חיפוש באינטרנט (למשל:Google ) מאחזרים אתרי אינטרנט מרחבי העולם, ללא סינון.
כך מתקבלת ערבוביה של תוצאות, שתצטרכו להעריך את איכותם האקדמית בעצמכם. במאגרי המידע עליהם מנויה הספריה ניתן לסנן לפי רמת התכנים של המאמרים.
מה ההבדל בתוצאות החיפוש בין גוגל סקולר לבין משאבי הספריה?
פריטים שתמצאו בחיפוש בגוגל סקולר על פי רוב הינם ברמה אקדמית, אך החיפוש נעשה באמצעות רובוט ולא באמצעות בני אדם. המערכת מחפשת שרשרת של תווים (אותיות, מספרים, סימנים), ללא הבנה אנושית. לעיתים קרובות מילות החיפוש ימצאו בסוף המאמר או אפילו ברשימה הביבליוגרפית בסוף המאמר ולכן לא יהיו רלוונטיים. אין אפשרות לחפש לפי נושאים.
פריטים במאגרי המידע עברו מפתוח אנושי וכל פריט במאגר קיבל נושא. בדרך זו ניתן להתגבר על מילים נרדפות, הטיות לשוניות, יחיד ורבים וכד’.
כיצד מגיעים לטקסט המלא של מאמרים המופיעים בגוגל סקולר אבל דורשים הזדהות?
ניתן לאתר פריטים שתמצאו בחיפוש בגוגל סקולר ע”י הוספת קישור לספריה שלנו. ראו את ההוראות בקובץ: גוגל סקולר מחוץ למכללה.
מהן זכויות השאלה?
מי זכאי לקבל שרותי השאלה מהספריה?
זכאים לשירותי השאלה:
זכות שאילת הספרים היא אישית, בהצגת תעודה מזהה ואיננה ניתנת להעברה
לכמה זמן מותר לשאול ספר?
הספרים ניתנים להשאלה למשך זמן קבוע מראש:
כמה פריטים ניתן לשאול בו-זמנית?
זכות שאילת הספרים היא אישית, בהצגת תעודה מזהה ואיננה ניתנת להעברה
מה לעשות כאשר הפריט מושאל לקורא אחר?
ניתן להזמין פריט המושאל לקורא אחר:
מעקב אחר מצב ההזמנות:
ניתן לעקוב אחר ההזמנות בחשבון המשתמש – כרטיס הספריה – הזמנות
או באפליקציה של המכללה תחת: ספריה – הזמנות.
ברגע שהפריט המוזמן יחזור, תקבלו הודעה על כך לדוא”ל.
מה לעשות כאשר ספר אינו נמצא על המדף?
יש לבדוק שוב בקסם אם הפריט אינו מושאל, או מצוי באוסף מיוחד (למשל: אוסף לילה).
לא מצאתם, יש לבדוק אם הספר נמצא בעגלות האיסוף או בחדר הצילום.
קורא שאינו מוצא ספר במקומו ולא בכל מקום אחר בספריה, רשאי לאחר שערך חיפוש על השולחנות והעגלות שבספריה לבקש ממחלקת האיתור, הנמצאת בדלפק ההשאלה, לאתר עבורו את הספר, הספריה תודיע לקורא על מציאת הספר.
כיצד ניתן להאריך ספר מושאל?
הארכת משך ההשאלה מתבצעת אוטומטית כל עוד אין הזמנות עבור הספר.
הארכת ספר מוגבלת לתקופה של שנה לסטודנטים וחברי סגל, לשאר הקוראים לשלושה חודשים.
באחריות הקורא לבדוק את מועד ההחזרה בקסם: “התחברות לחשבון משתמש” – “כרטיס ספריה” – “השאלות”. ניתן לבדוק אם התקבלה הארכה לספר גם בישומון (אפליקציה) של המכללה תחת ספריה.
איחור בהחזרת פריט או בהחזרתו גורר קנס.
מתי לא יוארך משך ההשאלה של הספרים?
איחור בהחזרת הספרים וקנסות:
על המאחרים בהחזרת ספרים יוטל קנס בשל כל יום איחור – כולל ימים בהם הספריה סגורה.
גובה הקנסות מפורט במודעות בדלפק ההשאלה. הטיפול בחובות לספריה יועבר לשכר לימוד. לקורא המאחר בהחזרת ספר או צובר חוב כספי לספרייה תחסם הגישה לתחנת מידע לסטודנט ולא יינתן אישור נבחן.
כיצד ניתן לברר מצב השאלות והזמנות?
יש לבדוק לעיתים קרובות את רשימת הפריטים המושאלים והמוזמנים ב”חשבון המשתמש” בקסם או בישומון (אפליקציה) של המכללה תחת ספריה – השאלות והזמנות.
בדיקה בקסם:
מהם שרותי ההשאלה הבין-ספריתית?
מהי השאלה בין ספריתית?
שירות ההשאלה הבין ספריתית מאפשר הזמנת ספרים, תזות וצילומי מאמרים של פריטים שאינם מצויים
באוסף הספריה. שירות זה מיועד למרצי המכללה ותלמידיה בלבד.
כיצד ניתן להזמין מספריות אחרות?
הזמנת ספר או מאמר בהשאלה בין ספריתית מתבצעת בדלפקי השירות או לדוא”ל illdesk@yvc.ac.il מועד האספקה תלוי במוסד המשאיל.
כמה עולה הזמנה?
השירות בחינם.
ההזמנה מוגבלת ל-5 הזמנות למשימה/עבודה לסטודנט בתואר ראשון,
10 הזמנות למשימה/עבודה לסטודנט סטודנט בתואר שני ו BA מצטיינים.
כל הזמנה נוספת בעלות של 25 ש”ח.
למרצים ללא הגבלה.
שירות זה מיועד למרצי המכללה ותלמידיה בלבד.
תוך כמה זמן יגיע הפריט המוזמן?
מועד האספקה תלוי במוסד המשאיל.
במקרה של ספר יש לקחת בחשבון גם זמן הגעה בדואר.
לכמה זמן ניתן לשאול פריטים מספריות אחרות?
ספר בהשאלה בין ספריתית ניתן להשאלה לשבוע בלבד.
הארכה אפשרית במקרים מסוימים. יש לשים לב שלספרים אלה אין הארכה אוטומטית.
יש לפנות לספריה ולבקש הארכה.
למידע נוסף ניתן לפנות ל illdesk@yvc.ac.il
או לטלפון 04-6423451, 04-6423453
נגישות מחוץ למחשבי המכללה
אני לא מצליח בקסם להיכנס לטקסט מלא של מאמר או ספר אלקטרוני מחוץ לקמפוס או במחשב נייד בספריה
יש להקפיד להתחבר לחשבון המשתמש בקסם, לפי מספר זהות וסיסמה של מנהל תלמידים (תחנת המידע).
אם יש בעיה להגיע לטקסט המלא של פריט כלשהו היעזרו בקבצים המצורפים כאן:
מאמרים מכתבי עת אלקטרוניים שאין גישה אליהם
הוראות לכניסה הדפסה ושמירת קובץ מספרית כותר
כיצד ממספרים עבודה החל מהעמוד השלישי?
למספור בוורד החל מהעמוד השלישי בעבודה, עקוב אחר ההוראות כאן