28/11/2024
תואר שני בסיעוד עם מומחיות: מגמת מנהיגות קלינית בסיעוד
מערכת הבריאות הישראלית, המתמודדת עם אתגרים משמעותיים בשטח כגון עומס עבודה גבוה, מחסור בכוח אדם, שחיקה מקצועית, וצורך בשיפור מתמיד של איכות הטיפול, זקוקה למנהיגות קלינית בסיעוד. המכללה האקדמית עמק יזרעאל ע"ש מקס שטרן שמחה להציע תוכנית ייחודית לתואר שני בסיעוד, במגמת מנהיגות קלינית בסיעוד. התוכנית תעצים את המשתתפים לספק מענה יעיל וחדשני לצרכים אלה. התוכנית מיועדת לאחים ואחיות בעלי תואר ראשון המועסקים במערכת הבריאות הישראלית, ומעוניינים לפתח את כישוריהם המנהיגותיים והקליניים ולהוביל שינויים משמעותיים במקצוע הסיעוד. בוגרי התוכנית יהוו את דור העתיד של המנהיגות הקלינית והניהולית באתרי הטיפול השונים, וישלבו עקרונות של מצוינות בטיפול איכותי מבוסס ראיות. הם יהיו בעלי ראייה מערכתית, יוזמי שינויים ארגוניים, ויפעלו בשיתוף פעולה עם צוותים רב-מקצועיים לשיפור תהליכים ותוצאי טיפול. כמנהיגים קליניים וניהוליים, הם ייקחו אחריות אישית להתפתחותם המקצועית, לקידום הצוות, ולקידום מקצוע הסיעוד בכללותו.תואר שני בסיעוד עם מומחיות קלינית: תכנית הלימודים
תוכנית הלימודים לתואר שני בסיעוד במגמת מנהיגות קלינית בסיעוד במכללה האקדמית עמק יזרעאל ע"ש מקס שטרן מציעה מגוון רחב של קורסים, המעניקים לסטודנטים ידע מעמיק ומיומנויות מתקדמות הנדרשות למנהיגות אפקטיבית במערכת הבריאות. אחד הקורסים הייחודיים בתוכנית הוא "עולמם הפנימי של האחים והאחיות", המתמקד בשני מישורים מרכזיים: המישור הקליני-טיפולי והמישור המנהיגותי. בהיבט הקליני, הסטודנטים מפתחים מודעות עצמית, לומדים להכיר את מצבם הרגשי ולנהל אותו, ורוכשים מיומנויות תקשורת אפקטיביות עם מטופלים ובני משפחותיהם. הם לומדים ליצור אמפתיה, הבנה והקשבה, ולנהל את המפגש הטיפולי בצורה מיטבית, על מנת להשיג תוצאות גבוהות עבור המטופלים, לצד תחושת סיפוק ורווחה אישית. במישור המנהיגותי, הסטודנטים בוחנים את תפיסת תפקידם כמובילים, לומדים להבין את מקורות הכוח האישיים שלהם, ומתרגלים אסטרטגיות לשיפור יכולות ההשפעה והניהול שלהם, במטרה להשיג את יעדי הארגון והיחידה. קורס מרכזי נוסף הוא "מנהיגות קלינית בסיעוד", אשר מקנה לסטודנטים ידע תיאורטי נרחב אודות תיאוריות וגישות עכשוויות למנהיגות בסיעוד. הם לומדים על מודלים שונים של מנהיגות, בוחנים את הרלוונטיות שלהם לעולם הסיעוד, ורוכשים כלים פרקטיים ליישומם הלכה למעשה. דגש רב מושם על פיתוח מיומנויות של הובלת שינויים, ניהול צוותים, בניית יחסי אמון ושיתופי פעולה, התמודדות עם קונפליקטים, והנעת אנשים למצוינות. הסטודנטים לומדים כיצד לזהות הזדמנויות לשיפור, ליזום פרויקטים חדשניים, לגייס תמיכה ומשאבים, ולהוביל יוזמות משמעותיות לקידום איכות הטיפול בסביבתם הארגונית. "חשיבה קלינית מתקדמת" הוא קורס מפתח נוסף בתוכנית, המתמקד בפיתוח כישורי קבלת החלטות מורכבות ופתרון בעיות בהקשר הקליני. הסטודנטים לומדים להבין לעומק את תהליכי החשיבה המנחים את שיקול הדעת הקליני, ולהפעיל חשיבה ביקורתית בניתוח מצבים מורכבים. הם רוכשים מיומנויות לאיתור, הערכה ויישום של ראיות מחקריות עדכניות בקבלת ההחלטות הטיפוליות, ובוחנים את ההשפעה של החלטות אלו על איכות הטיפול ותוצאי המטופלים. הקורס מדגיש את החשיבות של למידה מתמדת, של בחינה עצמית, ושל שאיפה מתמדת לשיפור הפרקטיקה הקלינית על בסיס הידע המחקרי העדכני ביותר. הקורס "פרקטיקום מנהיגות קלינית" מהווה רכיב מרכזי בתוכנית, ומספק לסטודנטים הזדמנות ייחודית להתנסות בפועל בתפקידי מנהיגות במסגרת עבודתם הקלינית. במהלך הפרקטיקום, הסטודנטים מקבלים ליווי והדרכה אישית ממנחים מנוסים, ועובדים בשיתוף פעולה עם הנהלת הארגון על מנת לתכנן ולהוציא לפועל פרויקטים לשיפור איכות הטיפול ביחידות הקליניות. הם מיישמים את הידע והכלים שרכשו במהלך הקורסים התיאורטיים, מתמודדים עם אתגרים ומורכבויות בשטח, ומפתחים מנהיגות אפקטיבית הלכה למעשה. הפרקטיקום מהווה הזדמנות לחקור לעומק סוגיות קליניות וניהוליות, לאבחן כשלים ולזהות הזדמנויות לשיפור, ליזום שינויים בתהליכי העבודה ובאיכות הטיפול, ולהוביל תוכניות שיפור מבוססות נתונים. בנוסף לקורסי הליבה הללו, תוכנית הלימודים כוללת שורה של קורסים מתקדמים, המרחיבים את ידע הסטודנטים במגוון נושאים הקשורים למנהיגות ולמערכת הבריאות. הסטודנטים לומדים על מדיניות הבריאות בישראל ובעולם, על הקשר שבין מדיניות לבין איכות השירות ומצב בריאות האוכלוסייה, ועל האתגרים העומדים בפני מערכות בריאות בעידן של קיצוצים תקציביים וטכנולוגיות מתקדמות. הם נחשפים לנושא ניהול הטיפול בעידן של טכנולוגיות מידע, לומדים על התפתחויות טכנולוגיות התומכות בתהליכי קבלת החלטות קליניות ובהעצמת המטופלים, ובוחנים מודלים חדשניים להתאמת הטיפול לצרכים האישיים של כל מטופל. כמו כן, הסטודנטים רוכשים ידע מעמיק על עקרונות המצוינות הארגונית, על מדדי איכות ובטיחות בארגוני בריאות, ועל הכלים והשיטות לקידום שיפור מתמשך בתהליכי העבודה. קורסים נוספים עוסקים בנושאי מפתח כמו מניעת זיהומים, קידום בריאות, וטיפול בזקנה. הסטודנטים לומדים על האתגרים הספציפיים בתחומים אלו, על התפקיד המרכזי של הסיעוד בהתמודדות עימם, ועל האסטרטגיות ודרכי העבודה המומלצות לקידום איכות הטיפול ובריאות המטופלים והקהילה. חוזקה מרכזית של תוכנית הלימודים טמונה בשילוב המושכל בין ידע תיאורטי מעמיק לבין יישום מעשי והתנסות בשדה הקליני. במהלך הלימודים, הסטודנטים נדרשים ליישם את הידע הנרכש בכיתה במסגרת הפרקטיקום ועבודתם השוטפת, ולהתמודד עם מצבים אמיתיים ומאתגרים. הלמידה כוללת דיונים, ניתוחי אירועים, סימולציות, והתנסויות מגוונות, והיא מכוונת לפיתוח החשיבה הביקורתית, יכולת ההתבוננות, והמיומנויות הנדרשות ליישום אפקטיבי של עקרונות המנהיגות הקלינית בסביבת העבודה. המגוון והעומק של קורסים אלו, לצד דרכי ההוראה החווייתיות, מבטיחים כי בוגרי התוכנית יצאו אל השטח עם מטען עשיר של ידע, מיומנויות וכלים מעשיים, שיאפשרו להם להוביל שינויים משמעותיים במערכת הבריאות, להעצים את הצוותים והמטופלים, ולקדם את איכות הטיפול וההישגים הקליניים בצורה מדידה ומוכחת. התוכנית מכשירה אחים ואחיות שלא רק "יודעים", אלא גם "מסוגלים" – מנהיגים קליניים בעלי מומחיות, ביטחון ויכולת השפעה, המובילים דרך ומהווים דוגמה ומודל לחיקוי בסביבתם. </strong/>תואר שני בסיעוד תנאי קבלה על מנת להתקבל לתוכנית, על המועמדים לעמוד בתנאים הבאים:- תואר ראשון בסיעוד בממוצע 80 ומעלה ממוסד אקדמי מוכר.
- רישיון ישראלי תקף לעיסוק בסיעוד.
- עדיפות לבעלי ניסיון קליני של שנתיים לפחות.
- שתי המלצות – אקדמית ומקצועית.
- ריאיון קבלה אישי.