הכנה לראיון עבודה
ראיונות/ ד"ר גלית ינאי ונטורה, החוג לשירותי אנוש
ראיון זו הסיטואציה החשובה ביותר שקיימת בתהליך המיון. היא מהווה את כלי המיון העיקרי והמהותי במיון עובדים. ככלל, מטרת הריאיון – ניבוי הצלחה בעבודה.
הנחת היסוד הבסיסית היא שאין דרך להכיר אתכם כפי שאתם בפועל בעולם העבודה אלא באמצעות הקשבה לניסיון שלכם, במפגש אתכם וניסיון לנבא ממנו הצלחה עתידית. לכן, התייחסות אל הריאיון כשיחה משמעותית, חיובית, תקשורתית, אדפטיבית (מגיבה טוב לדרישות) היא התייחסות נכונה.
במילים אחרות האופן שבו תדברו, תגיבו, תתנסחו, תקשיבו (או לא תקשיבו) תענו (או תתחמקו) במענה על שאלות (כולל שאלות קשות) יקיש על האופן שבו תעשו זאת גם במסגרת העבודה.
לכן כמה טיפים:
התרגשות
הכנה לראיון
ראיון קבוצתי
מתייחס בדרך כלל שני מראיינים ויותר. אם שניהם שואלים אותך יחד, זה כדי לבחון כיצד את/ה מתפקד/ת תחת לחץ. שאל/י למי לענות קודם. וענה/י באופן רגיל.
לבוש
התאימו את ההופעה לתפקיד ולאופי שלכם. העדיפו בגדים עימם אתם מרגישים במיטבכם.
ייצוגיות
אי הבנה
אם אינך מבין את השאלה בקש שיחזרו עליה.
קשר עין
חשוב לשמור על קשר עין באופן סדיר אבל גם לא אובססיבי.
זמנים
כדאי להקדים, לקחת בחשבון פקקים, הגעה באיחור (ולא משנה הסיבה הטובה) תעיד על חוסר מקצועיות.
ציפיות שכר
למדו את השכר הנהוג בתפקיד אליו אתם מתראיינים. הכינו תשובה אך אל תחשפו אותה.
כדאי תמיד לענות באופן כללי קודם – אני מצפה לשכר שהולם את התפקיד והאחריות שתינתן לי. אם המראיינים לוחצים אמרו, קיבלתי בעבודתי האחרונה כך וכך ואני מצפה לקדם את השכר (או כפי שאתם מצפים). אם לא עבדת, הצג/י סכום ריאלי שיהיה נתון למשא ומתן שבו שני הצדדים יהיו מרוצים (גם את/ה).
"מדוע שנבחר דווקא בך?"
אין טעם להצטנע יתר על המידה, הדבר עשוי להעיד על הקושי שלך להיות נוכח או בולט או לכל הפחות להעריך נכון את כישוריך.
הצג/י כפשוטו מדוע את/ה מתאים/ה. בחרו 3-4 תכונות משמעותיות אצלך שאתה יכול לתרום. היו קשובים לכך שהתכונות הללו גם תואמות את התפקיד המוצע אך שוב, גם לא באופן בולט מדי או מוגזם.
מה יקרה אם לא תתקבל?
זו אינה שאלה שמעידה שאינכם מתאימים. בסיטואציה זו המראיין אינו מנסה לרמוז לכם דבר, אלא שואל אתכם כפשוטו על המוטיבציה שלכם. ענו בפשטות, אמשיך לחפש בחברה אחרת את אותו התפקיד. כלומר, בתשובתכם הביעו נחישות להתמיד במטרתכם.
התמודדות עם כשלונות
הליך חיפוש עבודה דורש פיקוח ובקרה פנימיים. אם אינך עובר מספר ראיונות ברצף, כדאי לתת על כך את המחשבה. הרחיבו את הפרשנות שלכם לשאלות שקיבלתם ובדקו האם טעיתם. התייעצו עם מכריכם. היכולת ללמוד מטעויות היא יכולת החשובה בעולם העבודה ובדרך כלל, ניתן בקלות לעשות זאת ולשפר את ההתמודדות עם הריאיון הבא.
במידה ואתם מתקשים מאד עם הליך חיפוש העבודה, בקשו ייעוץ מקצועי שיסייע לכם. יעוץ כזה יכול לאפשר לכם למצות את האפשרויות העומדות לפניכם.
התמודדות עם נושאים קשים
לכל אדם נושאים עימם הוא אינו שלם. בדרך כלל נושאים כאלה מתגלים בראיון כיוון שאנשים נוטים להצטדק או להתנצל עליהם. היו שלמים עם צמתים שעברתם (שכן, הם חלק מכם) ושקפו לגביהם רוגע. הסבירו בפשטות את שהתרחש ללא גינונים נוספים. ככל שתשקפו נוחות, כך יחושו גם המראיינים ונושאים אלה, כבר לא יהיו משמעותיים לראיון.
הליך חיפוש העבודה הוא הדדי
כפי שכבר צוין קודם, אין זה מהלך חד צדדי של חוסר שליטה של המועמדים. חיפוש העבודה הוא הליך הדדי של התאמה. מועמדים טובים מתקבלים לכמה עבודות ונוטים לבחור ביניהם.
חשבו היטב, איזה תפקיד תרצו וזכרו כי התפקיד הנוכחי ישפיע על סיכויי התפקיד הבא. לעתים, חשוב לחכות לתפקיד הרצוי במקום לקחת את התפקיד הראשון אליו אתם מתקבלים. היכנסו לתפקיד שהולם את הערכים והשאיפות שלכם.
התחלה של תפקיד
זכרו, שהתחלת עבודה היא תקופה של ביקורת ולמידה. אל תחששו מקבלת ביקורת ואל תשתמשו בה כנבואה שמגשימה את עצמה.
למידה מטעויות, שמירה על ביטחון בביצוע ופיתוח יחסים טובים הם חלק חשוב מאד מהתפקוד בעבודה.
בהצלחה!
5 טיפים לפתיחת פרופיל בלינקדאין
מאת ד"ר קלרה ריספלר – חברת סגל בכירה בתכנית לתואר שני בפיתוח וייעוץ ארגוני ובחוג לניהול שרותי אנוש. חוקרת את עולם העבודה המשתנה. בעלת נסיון של 30 שנים בתחומים מגוונים של ניהול משאבי האנוש ויעוץ למנהלים.ות בחברות מובילות במשק.
דוגמא לפרופיל לינקדאין
מאת מיכל ארמה – סטודנטית לתואר שני בפיתוח וייעוץ ארגוני
כתיבת קורות חיים
קורות חיים/ ד"ר גלית ינאי ונטורה, החוג לשירותי אנוש
הספרות מראה שזמן תגובה של מנהל בקריאת קורות החיים נע בין 7-9 שניות. בזמן קצר זה, מחפשים המעסיקים לראות האם יש להם את כל המידע הרלוונטי והאם הם מתרשמים לחיוב. פרק הזמן הקצר שעומד לרשותם ועומס קורות החיים המוגשים להם יוצר מצב של סבלנות מועטה והתרשמות מהירה (לעתים גם מוטית). כך למשל, אם מבנה קורות החיים אינו נכון או אינו לפי ה"תקן" (חסרים פרטים, הם אינם בסדר הנכון המצופה), מתעורר חוסר סבלנות אצל מעסיקים שמתפרש כאי מסוגלות של המועמד. במרבית המקרים, תגובת המעסיק תהיה פסילת קורות החיים ללא ניסיון לתקן /לבדוק ולבקש את המידע החסר.
חשוב לדעת!
ההחלטה האם לזמן לראיונות או לא היא מהירה ולעתים שרירותית (מבוססת על רושם ראשוני ומהיר של קורות החיים). עם הזימון לראיון, נקראים קורות החיים ביתר תשומת לב כדרך להכנה לראיון.
מכאן, שחלק מהמועמדים עשויים להיפסל עוד בשלב הזה ועל כן צריכים לבחון את עצמם. מטרת קורות החיים הנה להוביל לזימון לראיונות וכשזה לא קורה יש לבחון מדוע ואף להתייעץ על קורות החיים עם קולגות ואחרים משמעותיים.
כפועל יוצא נוסף, קורות החיים צריכים להיות קריאים בהירים ותקשורתיים. הם צריכים להגיש את הפרטים הנכונים בצורה המדויקת והפשוטה, זה לא הזמן להיות מקורי או יצירתי- יצירתיות עשויה להתפרש גם כ'אי-תקינות'.
אז מה עושים?
חשוב להגדיר בצורה מקצועית מה עשית בתפקיד. לא מדי תמציתי ולא מוגזם. יכולת ביטוי גבוהה או מועטה תיבחן אצלך וכן ראייה מקצועית מערכתית או צרה (האם אתה מתאר חלק קטן מהתפקיד או שאתה רואה את תחומי האחריות שלך בצורה נכונה ומקצועית). מנגד, חשוב לא להגזים בתיאור ויכולת האבחנה בין עיקר לטפל תיבחן. נוכחות מאוזנת פירושה גם תאור הדברים כהוויתם ללא הגברת יתר (על ידי תוספת של המילה "מאד" למשפטים שונים). גודש הדף ישקף גם הוא יכולת אבחנה בין עיקר לטפל.
קורות חיים של עמוד אחד הנם תקינים ואף מצופים מאדם שיש לו עד 15 שנות עבודה. דף עמוס מדי נראה לא מספיק מבוקר ויעיל ומשפיע לרעה גם על הרושם הראשוני.
לסיכום, התיאור צריך להיות תמציתי בניסוח ורחב מבחינת תחומי אחריות.